Wpisy w miesiącu: Luty 2015

Porady dla chcących schudnąć

18Dietetyk to osoba, która zajmuje się doradzaniem ludziom w kwestiach żywieniowych. Bez wątpienia do dietetyka nie udaje się mnóstwo osób, a kolejek praktycznie nie ma. Niemniej jednak, dobry dietetyk nie musi narzekać na brak pracy. Wręcz przeciwnie. Dobry dietetyk zawsze znajdzie pacjentów, którzy chętnie oddadzą się w jego ręce. Głównie do dietetyka udają się osoby, które mają problemy z nadwagą. Z pewnością jest to problem i trzeba nazywać to po imieniu, poza wyjątkami, w których nadwaga jest warunkowana genetycznie. Jeśli jednak sami do niej doprowadziliśmy, może ona zagrażać naszemu zdrowiu, a nawet życiu. Szczególnie nadwaga jest szkodliwa dla ludzi młodych, którzy dopiero co się rozwijają i rosną.
Oddanie się dietetykowi to na pewno dobry pomysł. Jest to zasadniczo duże miasto i jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, nie ma większego problemu ze znalezieniem dobrego dietetyka, który nam pomoże. Trzeba jednak najpierw samemu wykazać się inicjatywą i przyjść po taką poradę. Dobrym dietetykom nie zależy wcale na pieniądzach, ale na tym, abyśmy to my sami wyzdrowieli i dobrze się czuli w swoim ciele. Nadwaga to jednak niejedyny problem.

Dla kogo dietetyk

Do dietetyka udają się ludzie, którzy mają ogólne problemy natury żywieniowej. Jeśli to coś poważnego, dietetyk kieruje daną osobę do gastrologa. Często jednak jest na odwrót. Ludzie najpierw udają się do lekarza, a dopiero później są kierowani do dietetyka. Dotyczy to spraw żywieniowych takich jak: wysypka na skórze, plamki, które dotyczą konkretnego pokarmu i składnika. Wtedy również należy iść do dietetyka, aby dobrał nam odpowiednie składniki. Poziom dietetyki z pewnością również jest wysoki. Nikt nie powiedział przecież, że tylko w ogromnych miastach są dobrzy dietetycy. Wręcz przeciwnie.

Dobrego dietetyka możemy znaleźć wszędzie. Warto wcześniej poszperać w internecie. Tam na pewno znajdziemy wiele informacji na ten temat. Ludzie chętnie dzielą się opiniami, a istnieje wiele forów dietetycznych, na których mogą to bez wątpienia robić. I nie jest w tym nic złego. Wręcz przeciwnie. To bardzo dobrze, że tak się dzieje, ponieważ ułatwia to dokonanie wyboru innym osobom. Jeśli dany dietetyk ma sporo pozytywnych komentarzy, na pewno warto się do niego udać i skorzystać z jego pomocy, nie będziemy wtedy niezadowoleni. Jeżeli chodzi o cenę jednej porady u dietetyka, to nie ma jednej ściśle określonej. Ustala ją sam dietetyk.

Dostępność spotkań z dietetykami

12Kiedy już zdecydujemy się na wizytę u lekarza dietetyka, często zastanawiamy się gdzie ich znaleźć. Dopóki nie interesujemy się tym tematem, nie mamy pojęcia , że tak naprawdę, dietetyków nie jest wcale tak dużo. Tendencja niestety jest taka, że przyrost wagi u Polaków, jest wyższy, niż przyrost dietetyków na rynku medycznym. Z roku na rok maja oni, coraz więcej pracy. Pewnie się cieszą, ale nie jest to dobry trend. To znak, ze społeczeństwo bezkrytycznie je wszystko, co tylko pojawi się na rynku produktów spożywczych. Skutek jest taki, ze nie mamy jeszcze nawyków sprawdzania, co tak naprawdę jemy. Ile jest masła w maśle, ile mięsa w mięsie, ile mleka w mleku. Wprawdzie w mediach, tego rodzaju sprawy są coraz częściej nagłaśniane, wciąż jednak za rzadko. Szukając dobrego dietetyka, trzeba poświecić na to naprawdę mnóstwo czasu. Jak się okazuje, kolejki do rejestracji na taka wizytę są niesamowicie długie. I kto by się tego spodziewał? Czasem trzeba nawet czekać wiele tygodni, na takie spotkanie.

Dostępność dietetyka

Na szczęście, raz na jakiś czas, organizowane są spotkania związane ze zdrowym żywieniem. Należy uważnie obserwować media, ponieważ terminy takich spotkań są ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem, można natomiast znaleźć w każdej przychodni rodzinnej. Tamtejsi lekarze postanowili ułatwić mieszkańcom dostęp, do wszelkiego rodzaju porad. Kolejki nie są długie. Poza tym, raz w miesiącu można skorzystać z bezpłatnych porad, dotyczących zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia. To dobrze, ze jest coraz więcej takich akcji.

Chociaż droga do idealnej wagi jest daleka, liczą się chęci . A, że zainteresowanie takimi akcjami jest spore, oznacza ze są potrzebne. Dlatego, dopóki będzie popyt – jak mówią dietetycy – na tego typu spotkania, będą one organizowane, tak często, jak to możliwe. Gdyby wszystkie akcje profilaktyczne, spotykały się z tak dużym zainteresowaniem, byłoby jeszcze lepiej. A społeczeństwo, byłoby z pewnością o wiele zdrowsze. Jednak póki co w naszym życiu króluje moda na odżywianie się byle jak i byle gdzie i efekty tego widać na ulicach.

Najważniejsze zasady dotyczące odżywiania

fresh-fruits-on-white-background-1436464-1-mIstnieje wiele zasad zdrowego żywienia, których wprowadzenie chyba od nikogo nie będzie wymagało wielkich wyrzeczeń, zaś stosowanie się do nich pomoże uzyskać i zachować szczupłą sylwetkę. Poza tym zdrowe żywienie daje jeszcze inne korzyści – brak problemów gastrycznych i wielu chorób, jakie niezdrowa dieta wywołuje (np. miażdżyca, schorzenia układu sercowo-naczyniowego), dobre samopoczucie, poczucie lekkości, więcej energii. Najważniejszą zasadą, zwłaszcza w dzisiejszym świecie, jest regularne jedzenie posiłków.

 

Niestety jednak nie zawsze jest na to czas, wiele osób na przykład nie je nic przez cały dzień, a wieczorem rzuca się na jedzenie. To prosty sposób na utycie, ponieważ organizm robi zapasy na okresy głodu w postaci tkanki tłuszczowej. Posiłki powinny być jadane w równych odstępach czasu i najlepiej zawsze o tej samej porze, gdyż ureguluje to trawienie. Poza tym należy jadać lekko. Zamiast smażyć na patelni czy w głębokim tłuszczu – piec, gotować na parze czy w wodzie. Mięso czerwone zamienić na drób i ryby, spożywać większe ilości warzyw i owoców oraz unikać żywności wysoko przetworzonej, np. zup w proszku, fast-foodów, słonych przekąsek.

Optymalne tempo chudnięcia

Osoby, które przystępują do odchudzania, najczęściej mają nadzieję, że zobaczą efekty błyskawicznie. Dotyczy to nie tylko tych, którzy mają do zrzucenia na przykład zaledwie kilka kilogramów, ale i tych osób, które na swoją nadwagę pracowały latami i maja do zrzucenia wiele, zaś wydaje im się, że uda im się w kilka tygodni osiągnąć szczupłą sylwetkę. Nawet jeśli udałoby się to osiągnąć, na przykład z wykorzystaniem jakichś niezdrowych metod, można spodziewać się, że utracone kilogramy bardzo szybko powrócą i to najczęściej z nawiązką. Poza tym jednak zbyt szybkie odchudzanie jest bardzo niezdrowe.

 

Chodzi tu nie tylko o stosowanie środków, które mogą być groźne dla organizmu, bo na przykład zaburzają wchłaniane pokarmu przez jelito cienkie bądź działają w inny sposób. Lekarze ostrzegają, że optymalne tempo chudnięcia to 1 kilogram na tydzień, a jeszcze lepiej byłoby chudnąć jeszcze wolniej. Odchudzanie jest bowiem wielkim obciążeniem dla organizmu i trzeba mu dostarczać odpowiednich ilości składników odżywczych, nie można się głodzić czy stosować zbyt wyczerpujących diet ani też nadmiernie obciążać organizmu przez forsowne ćwiczenia. Wszelkie preparaty i diety, które obiecują błyskawiczne odchudzanie, są więc niebezpieczne dla zdrowia, a często również nieskuteczne bądź wywołują efekt jojo.

Dieta nie taka straszna!

salad-1424435-mOsoby, które muszą czy chcą schudnąć, często obawiają się, że stosowanie diety będzie się dla nich wiązało z jedzeniem niesmacznych rzeczy oraz ciągłym głodem. Tak jednak bywa tylko w skrajnych przypadkach, na przykład u osób, które przyzwyczajone są do jedzenia bardzo dużych ilości pokarmów, jadały tłusto i pożywnie, czy też w przypadku diet leczniczych. Na ogół jednak wystarczą już niewielkie modyfikacje i nie trzeba wcale przy tym głodować ani zmuszać się do jedzenia nielubianych rzeczy.

 

Wystarczy trochę inwencji oraz wiedzy, by komponować lekkie i smaczne posiłki. Poza tym na dobrze zbilansowanej diecie nie da się być głodnym, ponieważ zakłada ona aż 5 posiłków, które spożywa się na przykład co 2 godziny. To na pewno wystarczy, by zaspokoić głód czy naw nie dopuścić do jego pojawienia się, tym bardziej, że między posiłkami zalecane jest picie dużych ilości płynów, które wypełniają żołądek. Poza tym głód można zawsze uśmierzyć niekaloryczną przekąską. Można na przykład chrupać marchew, łodyżki selera naciowego czy też wypić szklankę niesolonego soku warzywnego. Takie odżywianie nie będzie dla nikogo męczarnią, za to skutki da fantastyczne.