Dieta białkowa

8W ostatnim czasie, głośno było o przypadkach stosowania diety znanego lekarza dietetyka z Francji. Dieta białkowa zrobiła w Polsce prawdziwa furorę, jednak czy do końca jest to bezpieczna dieta? Tego niestety nie możemy jeszcze sprawdzić. Jak mówią dietetycy nie istnieją jeszcze badania, które potwierdzałyby skuteczności jej stosowania. Dowodem jest spadek wagi – odpowiadają zgodnym chórem, zwolennicy tej diety. Tak, ale nikt jeszcze nie zbadał skutków ubocznych takiego odchudzania. To bardzo niebezpieczna dieta. Z jednej strony, owszem waga spadnie, ale z drugiej, dieta ta może spowodować duże spustoszenie w naszych organizmach. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do przyjmowania tak dużych dawek białka jednorazowo – ostrzegają lekarze. I to, może bardzo niekorzystnie odbić się na naszym organizmie. Cóż z tego, ze w krótkim czasie możemy stracić nawet 20-30 kg .? W tym czasie, nasze nerki mogą zupełnie przestać pracować, a takie sytuacje niestety zdarzają się , jako powikłania po tej diecie. Kolejnym organem, na który opisana dieta ma bardzo niekorzystny wpływ, jest mózg człowieka.

Białko dla organizmu

Do prawidłowego funkcjonowania, organizm potrzebuje białka, ale nie w takiej ilości. A, kiedy dokładnie przeczytasz przepisy francuskiego dietetyka, sam dojdziesz do wniosku ze ilość białka, jest kilkukrotnie razy wyższa, niż dopuszczalne maksimum dziennego spożycia. To może niepokoić. W diecie nie ma praktycznie w ogóle glukozy, a organizm bardzo jej potrzebuje. Zamiana białka w glukozę, to bardzo skomplikowany proces.

Brak glukozy, może się zatem bardzo niekorzystnie odbić, na funkcjonowaniu naszego mózgu. Wnioski nasuwają się same. Zanim zaczniemy stosować jakąkolwiek dietę, warto poczytać tez opinie lekarskie, o sposobach odchudzania. Warto zapoznać się także, z negatywnymi opiniami. Nie wolno bezgranicznie ufać tylko pozytywnym komentarzom. Waga wagą, ale chyba lepiej, mieć parę kilogramów więcej i zachować pozostałe narządy w dobrym stanie, niż być bardzo chudym, ale chorym, ogólnie zarówno nadmierna tusza jak i przesadne bycie chudym nie poprawi ogólnego naszego stanu zdrowia.

Popularne diety nie zawsze dobre

a-bowl-of-salad-1401249-mJest wiele popularnych diet, na przykład dieta kopenhaska, soutch beach czy Dukana, które cieszą się wielką popularnością. Ich skuteczność gwarantuje wiele osób, jednak zastanawiając się nad zastosowaniem którejś z nich, trzeba koniecznie pamiętać, że nawet jeśli dieta jest skuteczna, to nie oznacza to, że jest dobra. Odchudzanie bowiem powinno być skuteczne, ale zdrowe, a przy tym jego skutki powinny być stałe. Nie sztuką jest schudnąć, nawet w krótkim czasie, oszałamiającą ilość kilogramów jeśli będzie to odchudzanie całkowicie niezdrowe, spustoszy organizm, a przy tym za kilka tygodni pojawi się efekt jojo.

 

Poza tym trzeba mieć świadomość, że stosowanie diety jest wstępem do zmiany nawyków żywieniowych już na stałe. Osoby, które myślą, że wystarczy stosować dietę przez tyle czasu, by schudnąć, a potem znów można odżywiać się jak dawniej, mylą się i jeśli tak zrobią, na pewno szybko zaprzepaszczą skutki odchudzania. Trzeba także rozsądnie podejść do każdej diety. Na przykład dieta kopenhaska rzeczywiście bywa reklamowana jako skuteczna, ale wystarczy popatrzeć na jej jadłospis, by przekonać się, że jest bardzo restrykcyjna. Nie jest to więc dieta dla każdego. Po jej zakończeniu może pojawić się efekt jojo, a nawet problemy zdrowotne, gdyż podczas jej stosowania nie dostarcza się do organizmu wszystkich niezbędnych mu składników, jest to dieta uboga w składniki odżywcze. Co więcej, często wiąże się z głodem i osłabieniem, nie wszyscy więc będą mogli pozwolić sobie na jej stosowanie (jeśli np. pracują fizycznie).

Aktywność fizyczna to nie tylko sport

Powszechnie wiadomo, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna podczas odchudzania. Nie zawsze jednak jest możliwość wylewania siódmych potów na siłowni i nie zawsze też jest taka konieczność. Osoby, które do tej pory unikały wszelkiego ruchu, nie mogą od razu przedsięwziąć forsownych treningów, muszą zacząć od małych zmian. Nawet one dadzą pozytywny efekt, choćby jeśli chodzi o samopoczucie, ale bardzo ważne jest, by zmiany te wiązały się z przyjemnością. Inaczej bowiem zmuszanie się do danych działań będzie prawdziwa katorgą i będzie się tego unikać, a systematyczność jest bardzo ważna.

 

Warto przede wszystkim po prostu więcej się ruszać. Nie musi to być od razu gimnastyka czy sport. Zamiast jeździć do pracy samochodem, można przerzucić się na rower, a jeśli jest blisko, chodzić pieszo. Zamiast jeździć windą, chodzić schodami, zamiast spędzać czas przed telewizorem, wybrać się na spacer, na przejażdżkę rowerową, na basen czy choćby popracować w ogrodzie. Można też zapisać się na przykład na kurs tańca bądź pograć ze znajomymi w badmintona. Słowem, chodzi o to, by po prostu aktywnie spędzać czas i czerpać z tego przyjemność, a efekty przyjdą same.

Konsultacja z dietetykiem sposobem na przybranie na wadze?

31

Słowo dieta kojarzy nam się zazwyczaj z odchudzaniem, obniżaniem wagi, poprawianiem wyglądu zewnętrznego bądź jakimś problemem zdrowotnym, określoną chorobą, która wymaga specjalnego żywienia. Czy są to jedyne przypadki, kiedy stosowanie diety jest wskazane, uzasadnione lub wymagane? Nie tylko. Dietetyk może także pomóc nam w „zdrowym” przybieraniu na wadze. Niekiedy, w określonych przypadkach, po chorobach lub innych zdarzeniach mamy problemy z przybieraniem na wadze. Pomimo spożywania dużych ilości pożywienia, częstych posiłków, znacznej ich kaloryczności nie możemy zwiększyć naszej masy ciała. Często osoby mówiące o chęci przybrania na wadze traktowane są trochę z przymrużeniem oka, z lekkim niedowierzaniem, a nawet z drwiną. Jak to może być prawdopodobne, że podczas dążenia do ideału, czyli szczupłej sylwetki, ktoś może chcieć czegoś zupełnie odwrotnego?

A jednak. Niedowaga, czyli masa ciała nieadekwatna do naszego wzrostu (niski wskaźnik BMI) może być przyczyną wielu problemów zdrowotnych – podobnie jak nadwaga.

Komponowanie posiłków na diecie

salad-1393094-mWystarczy przejrzeć dowolną dietę, by przekonać się, że komponowanie posiłków według jej zaleceń może być skomplikowane, a już najczęściej jest czasochłonne. Jest to problem dla niektórych osób tym większy, że osoba odchudzająca się nierzadko musi przygotowywać dwa rodzaje posiłków – osobny, normalny dla rodziny i dietetyczny dla siebie. To niełatwe gdy nie ma się wiele czasu, ponieważ jego większość zajmuje praca, są też przecież jeszcze inne zajęcia. Można jednak tak ustawiać sobie posiłki, by dać sobie radę z pogodzeniem diety z codziennym życiem.

 

Można na przykład wybierać spośród zalecanych posiłków te najprostsze, te zaś bardziej skomplikowane zostawiać sobie na przykład na weekend. Czasami też można zastępować niektóre produkty innymi, które przyrządza się szybciej, na przykład surowe warzywa, które trzeba obierać, siekać i długo gotować, zastępować mrożonkami. Bardzo ciekawym rozwiązaniem dla osób szczególnie zajętych czy też takich, którym nie chce się spędzać wiele czasu na komponowaniu posiłków, jest zamawianie diety z dostawą do domu. Niestety jednak, nie jest to najtańsza opcja, a przy tym dostępna tylko dla mieszkańców wielkich miast.

Szczupły i atrakcyjny

Dodatkowo dochodzi aspekt estetyczny – osoby bardzo szczupłe charakteryzują się małą atrakcyjnością fizyczną. Jest to problem tego samego typu, z którym należy walczyć podobnymi metodami oraz sposobami, czyli przede wszystkim odpowiednio zbilansowaną dietą. W związku z tym konieczna jest osobista konsultacja z dietetykiem oraz ustalenie indywidualnego menu, które pomoże nam osiągnąć upragniony cel.

Odpowiednio dobrane produkty, ułożone w racjonalne posiłki, spożywane o określonych porach, a do tego aktywność fizyczna to sposób na zwiększenie masy w sposób nie obciążający naszego zdrowia oraz organizmu. Spożywanie „dobrych” węglowodanów, tłuszczy czy białek w sposób odpowiednio dobrany do naszych potrzeb wyjdzie nam na pewno na zdrowie. Zatem dieta jest alternatywą nie tylko na zrzucenie zbędnych kilogramów, odchudzenie się, ale także może pomóc przybrać na wadze, poprawić nasz wygląd zbliżony do anorektyka, dość często tak bywa że jak przybędzie nam kilka kilogramów to nasze samopoczucie zdecydowanie się poprawia.

Porady dla chcących schudnąć

18Dietetyk to osoba, która zajmuje się doradzaniem ludziom w kwestiach żywieniowych. Bez wątpienia do dietetyka nie udaje się mnóstwo osób, a kolejek praktycznie nie ma. Niemniej jednak, dobry dietetyk nie musi narzekać na brak pracy. Wręcz przeciwnie. Dobry dietetyk zawsze znajdzie pacjentów, którzy chętnie oddadzą się w jego ręce. Głównie do dietetyka udają się osoby, które mają problemy z nadwagą. Z pewnością jest to problem i trzeba nazywać to po imieniu, poza wyjątkami, w których nadwaga jest warunkowana genetycznie. Jeśli jednak sami do niej doprowadziliśmy, może ona zagrażać naszemu zdrowiu, a nawet życiu. Szczególnie nadwaga jest szkodliwa dla ludzi młodych, którzy dopiero co się rozwijają i rosną.
Oddanie się dietetykowi to na pewno dobry pomysł. Jest to zasadniczo duże miasto i jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, nie ma większego problemu ze znalezieniem dobrego dietetyka, który nam pomoże. Trzeba jednak najpierw samemu wykazać się inicjatywą i przyjść po taką poradę. Dobrym dietetykom nie zależy wcale na pieniądzach, ale na tym, abyśmy to my sami wyzdrowieli i dobrze się czuli w swoim ciele. Nadwaga to jednak niejedyny problem.

Dla kogo dietetyk

Do dietetyka udają się ludzie, którzy mają ogólne problemy natury żywieniowej. Jeśli to coś poważnego, dietetyk kieruje daną osobę do gastrologa. Często jednak jest na odwrót. Ludzie najpierw udają się do lekarza, a dopiero później są kierowani do dietetyka. Dotyczy to spraw żywieniowych takich jak: wysypka na skórze, plamki, które dotyczą konkretnego pokarmu i składnika. Wtedy również należy iść do dietetyka, aby dobrał nam odpowiednie składniki. Poziom dietetyki z pewnością również jest wysoki. Nikt nie powiedział przecież, że tylko w ogromnych miastach są dobrzy dietetycy. Wręcz przeciwnie.

Dobrego dietetyka możemy znaleźć wszędzie. Warto wcześniej poszperać w internecie. Tam na pewno znajdziemy wiele informacji na ten temat. Ludzie chętnie dzielą się opiniami, a istnieje wiele forów dietetycznych, na których mogą to bez wątpienia robić. I nie jest w tym nic złego. Wręcz przeciwnie. To bardzo dobrze, że tak się dzieje, ponieważ ułatwia to dokonanie wyboru innym osobom. Jeśli dany dietetyk ma sporo pozytywnych komentarzy, na pewno warto się do niego udać i skorzystać z jego pomocy, nie będziemy wtedy niezadowoleni. Jeżeli chodzi o cenę jednej porady u dietetyka, to nie ma jednej ściśle określonej. Ustala ją sam dietetyk.

Dostępność spotkań z dietetykami

12Kiedy już zdecydujemy się na wizytę u lekarza dietetyka, często zastanawiamy się gdzie ich znaleźć. Dopóki nie interesujemy się tym tematem, nie mamy pojęcia , że tak naprawdę, dietetyków nie jest wcale tak dużo. Tendencja niestety jest taka, że przyrost wagi u Polaków, jest wyższy, niż przyrost dietetyków na rynku medycznym. Z roku na rok maja oni, coraz więcej pracy. Pewnie się cieszą, ale nie jest to dobry trend. To znak, ze społeczeństwo bezkrytycznie je wszystko, co tylko pojawi się na rynku produktów spożywczych. Skutek jest taki, ze nie mamy jeszcze nawyków sprawdzania, co tak naprawdę jemy. Ile jest masła w maśle, ile mięsa w mięsie, ile mleka w mleku. Wprawdzie w mediach, tego rodzaju sprawy są coraz częściej nagłaśniane, wciąż jednak za rzadko. Szukając dobrego dietetyka, trzeba poświecić na to naprawdę mnóstwo czasu. Jak się okazuje, kolejki do rejestracji na taka wizytę są niesamowicie długie. I kto by się tego spodziewał? Czasem trzeba nawet czekać wiele tygodni, na takie spotkanie.